7 sierpnia 2013

40-metrowe drzewa puszczańskie

Ten dąb ma 612 cm w pierśnicy i ok. 40 m wysokości

Puszcza słynie z wysokich drzew. Najwyższe (świerki) przekraczają 50 metrów a najwyższe sosny 45. Jednak nawet 40-metrowe olbrzymy (jesiony, dęby, osiki, sosny) są ewenementem w Europie. W dostępnej literaturze także olsze czarne miały osiągać w Puszczy tę niebotyczną dla drzew rosnących w Polsce wysokość. Przez wiele lat mierzyłem kilkaset olszy, jednak nie udawało mi się znaleźć drzewa tego gatunku, które by osiągnęło 40 metrów. Powoli zaczynałem wątpić w rzetelność informacji dotyczącej wysokości olszy puszczańskiej. Moje wątpliwości nie były pozbawione podstaw gdyż w literaturze przedmiotu pojawiały się wielokrotnie różnego rodzaju przekłamania dotyczące rozmiarów białowieskich drzew (np. podawano wysokość lip 43-45 metrów choć naprawdę osiągają wysokość do 38 m). Moje wątpliwości zostały rozwiane podczas ostatniego pobytu w Puszczy. W rezerwacie ścisłym BPN natrafiłem na olszę czarną, która po dokładnym pomiarze okazała się drzewem mierzącym magiczne 40 metrów wysokości. Do białowieskich drzewnych dryblasów dołączył kolejny gatunek – olsza czarna.  
- Tomek Niechoda 



Olsza rekordzistka




2 komentarze:

  1. Wspaniała nagroda za upór i ciągłe poszukiwania.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze jeden powód dla ochrony Puszczy Białowieskiej. Takich drzew trudno szukać w lasach gospodarczych.

    OdpowiedzUsuń

Komentarze są moderowane, pojawią się za jakiś czas – po akceptacji.